مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22279 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

راه اساسي براي درمان رذايل اخلاقي مثل حسادت چيست؟
راه اساسي درمان رذائل اخلاقي شركت مستمر در درس اخلاق يك استاد شايسته اخلاق است و بدين گونه انسان به تدريج از تمام رذائل اخلاقي پاك مي شود. اما به صورت موردي اگر كسي بخواهد صفتي نادرست مانند حسد را در خود درمان كند، اولين مرحله اين است كه به آثار منفي اين صفت توجه داشته باشد. وقتي كه انسان فهيمد وجود صفتي در او چه آثار زيانبار و مخربي در شخصيت انساني و ديني او وارد مي كند، از آن صفت متنفر مي شود وبه هر زحمت خود را از شر آن خلاص مي كند. مثلاً در مورد حسد توجه به اين نكته بايد كرد كه حسد به ديگران هيچ سودي براي من ندارد بلكه زيان هاي روحي و مادي به من مي رساند. زيرا انسان معمولاً به دوستان و نزديكان خود حسد مي برد نه به غريبه ها و همين حسد؛ اولاً، دائماً روح او را چون خوره فرسايش مي دهد و او را اسير رنج و غصه مي نمايد. ثانياً، رفتار او را با شخص محسود تيره مي نمايد و چه بسا كاري مي كند تا به شخص محسود لطمه اي وارد سازد يا نعمت او را از بين ببرد. در نتيجه به جاي اين كه با روابط دوستانه بتواند از دوست خويش كمك بطلبد و از وجود او براي رشد خود بهره بگيرد، براي خود دشمن مي تراشد كه آسايش زندگي اش را سلب خواهد كرد. همچنين بايد به اين نكته توجه كرد كه پيشرفت ديگران هيچ لطمه اي به من نمي زند و من هم بزرگوارتر از اين هستم كه از پيشرفت آنها ناراحت باشم و بلكه انسان مي تواند از ديگران براي خود الگويي بسازد و با تبعيت از روش موفقيت آميز آنها خود نيز به موفقيت برسد. نكته سوم اين كه علت اصلي حسد ناراحتي انسان از عدم موفقيت خود است كه چرا او پيشرفت نكرده و دوستش رشد خوبي كرده است. بدين جهت انسان مي خواهد رشد دوست خود را متوقف كند كه اين حالت حسد ناميده مي شود. حال اگر انسان توجه داشته باشد كه شكست دوست او هيچ كمكي به او نمي كند و هيچ سودي براي او ندارد و بلكه ممكن است براي او مشكلاتي به وجود آورد، راه درست را انتخاب مي كند و آن راه درست اين است كه به جاي تخريب ديگران سعي كند خود را مانند آنان به موفقيت برساند كه در اين صورت اين حالت انسان غبطه نام دارد و نه تنها بد نيست، بلكه موجب رشد و ترقي انسان مي گردد، بنابراين مي توان با تبديل صفت حسد به حالت غبطه راه رشد و ترقي را بر خود بازنمود و از آثار منفي اين صفت نيز در امان ماند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.